Tavoitteenamme on toimia asiakasyrityksemme luotettavana ja asiantuntevana ja yhteistyökumppanina sekä sparraavana neuvonantajana asiakasyrityksemme koko elinkaaren ajan. Sitoudumme pitkäaikaisen asiakassuhteen luomiseen panostaen pääomamme kehittämiseen tilintarkastajien jatkuvalla kouluttautumisella sekä sujuvaan yhteistyöhön asiakasyrityksemme kanssa ajatuksella -”ihmiseltä ihmiselle”.
Vahvuutenamme on asiakasyritystemme kanssa oleva luottamuksellinen ja avoin vuorovaikutus sekä palvelualttius ympäri vuoden. Ongelmia ei tarvitse jäädä yksin ratkomaan, vaan kannustamme rohkeasti tukeutumaan tilintarkastajan asiantuntemukseen löytääksemme yhdessä ratkaisut mieltä askarruttaviin asioihin. Avoimen keskustelun pohjalta saamme usein myös tilintarkastuksen kannalta arvokasta tietoa yrityksen toiminnasta, jolloin pystymme yhdessä asiakasyrityksemme kanssa reagoimaan asioihin ennakoivasti ja näin lisäämään yrityksen mahdollisuuksia viedä sen toimintaa oikeaan suuntaan sen tavoitteiden saavuttamiseksi. Perehdymme huolellisesti yrityksen toimintaympäristöön, jotta pystymme tarjoamaan mahdollisimman kattavan ja yrityksen tarpeita vastaavan tilintarkastuksen.
Teemme tiivistä yhteistyötä muun muassa veroasiantuntijoidemme kanssa, jolloin pystymme tuottamaan asiakkaillemme kokonaisvaltaisempaa palvelua liittyen esimerkiksi arvonlisäverotuksen erityiskysymyksiin tai tarjoamalla huolellisen verosuunnittelun avulla ratkaisuja yrityksen ja sen omistajan verotuksen oikeellisuuteen ja sen optimointiin. Veroasiantuntijamme avustavat tarvittaessa myös muun muassa yrityskaupoissa, sukupolvenvaihdoksissa ja muissa yritysjärjestelyissä, joten pystymme kattavasti vastaamaan yrityksen palveluntarpeisiin myös erilaisissa muutostilanteissa.
”Tuokko on lujaa asiantuntemusta pehmeillä arvoilla”
Tilintarkastusprosessi Tuokolla
Alla on kuvattu tilintarkastusprosessi asiakasyrityksen näkökulmasta: mitä tapahtuu missäkin vaiheessa ja mitä eri vaiheissa odotamme asiakkailtamme. Prosessi alkaa suunnitteluvaiheesta ja päättyy tilintarkastuskertomukseen. Mutta siihen välille mahtuu paljon työtä ja valmistelua!
Suunnittelu
- Tilintarkastuksessa suunnitteluvaihe on vähintään yhtä tärkeä kuin tilintarkastuksen käytännön työn suorittaminenkin.
- Suunnitteluvaihe tehdään aina huolellisesti yhtiön sen hetkiseen tilanteeseen perustuen, jotta tilintarkastus pystytään suorittamaan oikea aikaisesti ja olennaisiin asioihin keskittyen.
- Tässä kohtaa sovimme asiakasyrityksemme kanssa myös suoritettavan tilintarkastuksen ajankohdasta ja käymme yleisesti läpi tilikauden aikana ja sen jälkeen tapahtuneita olennaisia asioita.
- Pyrimme aina vastaamaan asiakkaamme aikataulutoiveisiin huomioimalla tilintarkastajiemme riittävästä resurssoinnista.
Aineistopyyntö asiakasyritykselle
- Suunnitteluvaiheen jälkeen tilintarkastaja laatii asiakkaalle aineistopyynnön tilintarkastukseen tarvittavan aineiston toimittamista varten.
- Tämä vaatii myös asiakkaan sitoutumista toimittaa aineisto mahdollisimman täydellisenä saataville sovittuun ajankohtaan mennessä. Aineistopyyntö toimitetaankin asiakkaalle hyvissä ajoin ennen tarkastusajankohtaa.
- Aineistopyyntö myös toimii asiakkaalle hyvänä muistilistana tilinpäätöksen laatimiseen tarvittavasta materiaalista. Se myös sujuvoittaa tilintarkastajan työtä, kun tarvittava aineisto on huolellisesti koottuna ja keskitetysti saatavilla.

Tilintarkastus
- Tässä vaiheessa tilintarkastaja suorittaa käytännön tilintarkastuksen
- Jo tilintarkastustoimeksiannossa tilintarkastaja ja asiakasyritys ovat sopineet raamit tilintarkastuksen laajuudesta ja kuinka usein tarkastusta tehdään. Toimeksiantoa päivitetään esimerkiksi yrityksen toiminnan muuttuessa.
- Tilintarkastus voidaan yhtiössä ajoittaa tilinpäätöstarkastukseen ja tilikauden aikana suoritettavaan tilintarkastukseen.
- Suuremmissa yrityksissä, joiden toimintakin on laajempaa, suoritetaan tilinpäätöstarkastuksen lisäksi yleensä myös tilikauden aikainen tarkastus.
- Tilikauden aikaisessa tilintarkastuksessa pystytään keskittymään esimerkiksi yrityksen eri prosessien tarkastamiseen sekä niiden tarkastuksessa havaittujen kontrollien testaamiseen; toimivatko ne tehokkaasti ja onko tuotettu data oikeaa.
- Tällä varmistetaan tilikauden lukujen olevan johdettu järjestelmistä tilinpäätökseen oikein.
- Tilikauden aikainen tarkastus myös tukee yrityksen tavoitteiden saavuttamista, sillä tilintarkastaja pystyy jo ennen tilinpäätöstä huomioimaan yrityksen toiminnassa huomaamiaan puutteita ja kommunikoimaan näistä yrityksen toimivan johdon kanssa.
- Tilinpäätöstarkastus suoritetaan tilikauden päättymisen jälkeen ja siinä tarkastetaan, että tilinpäätöksessä on annettu oikeat ja riittävät tiedot yrityksen tuloksesta ja taloudellisesta asemasta ja että tilinpäätös on laadittu eri lakien ja asetusten mukaisesti sekä tiettyjä määräaikoja noudattaen.
- Tilintarkastuksen aikana on hyvin tavanomaista, että tilintarkastaja käy jo tässä vaiheessa keskustelua yrityksen johdon kanssa tilintarkastuksen havaintoihin liittyen tai saadakseen riittävästi tietoa tekemiensä päätösten tueksi.
Johdon vahvistusilmoituskirje
- Kun tilinpäätöstarkastus on valmis, toimittaa yrityksen ylin johto tilintarkastajalle tilinpäätöksen vahvistusilmoituskirjeen, jossa se vahvistaa laatineensa tilinpäätöksen sovellettavan tilinpäätösnormiston mukaisesti ja että se on antanut tilintarkastajalle kaikki tarvittavat tiedot tilintarkastustoimeksiannon mukaisesti.
- Vahvistuskirje on myös yrityksen ylimmälle johdolle hyvä listaus niistä seikoista, joista se todella on vastuussa tilinpäätöstä laadittaessa.
- Esimerkiksi tilinpäätöksen taseen erissä saattaa olla johdon tekemiin arvioihin perustuvia arvostuksia.
- Arvioihin aina liittyy enemmän tai vähemmän epävarmuuksia, joten vahvistuskirjeessä johto on vahvistanut, että arvioiden perustana käytetyt oletukset ovat kohtuullisia.
Tilintarkastuskertomus ja raportointi tilintarkastuksen havainnoista
- Suoritetun tilinpäätöstarkastuksen jälkeen tarkastuksen olennaisista havainnoista ja suosituksista raportoidaan yrityksen johdolle esimerkiksi tilintarkastuspöytäkirjalla tai sähköpostilla, riippuen kuinka asiasta on sovittu.
- Havaintoina voi olla esimerkiksi kirjanpitokäytäntöjen tehostamiseen liittyvät asiat tai sisäisen valvonnan parantamiseen liittyvät havainnot.
- Olennaista raportoinnissa on, että tilintarkastaja kommunikoi yrityksen johdolle havaitut olennaiset puutteet tai korjaamattomat virheet ja suosittelee toimenpiteet niiden korjaamiseksi.
- Raportti tulee käsitellä hallituksen kokouksessa mahdollisimman pian.
- Raportti on myös arvokasta tietoa yritykselle osana sen tavoitteiden saavuttamista.
- Viimeisenä vaiheena on tilintarkastajan laatima tilintarkastuskertomus suoritetusta tilinpäätöstarkastuksesta. Tilintarkastuskertomus toimitetaan yritykselle yleensä tilinpäätösmerkinnän toimittamisen yhteydessä.
- Tilintarkastuskertomuksessa tilintarkastaja lausuu, antaako tilinpäätös oikean ja riittävän kuvan yrityksen taloudellisesta tilanteesta.
- Jos yrityksen toiminnassa on havaittu olennaisia korjaamattomia virheitä tai puutteita, ilmoitetaan nämä tilintarkastuskertomuksessa.
Tilintarkastusprosessi on laaja kokonaisuus
Kuten edellä kuvatusta tilintarkastusprosessista nähdään, tilintarkastus on suunnitelmallista ja pitkäjänteistä työtä.
Jotta onnistumme tilintarkastustyössämme laadukkaasti ja saamme tästä toimivan kokonaisuuden haluamme tehdä mutkatonta yhteistyötä eri sidosryhmiemme kuten asiakasyrityksen sekä sen mahdollisen tilitoimiston kanssa.
Asiantuntijamme
Ota yhteyttä
"*" näyttää pakolliset kentät
