Terkkuja Roomasta – Praxity Global Leadership Conference
Kansainvälisen yhteistyöverkostomme Praxityn vuosittain järjestämä Global Leadership Conference järjestettiin Roomassa 22.–25.10. Tuokolta tapahtumaan osallistuivat Janne Elo, Tom Hoffström ja Vesa Laakso.
Konferenssissa ehdottomasti tärkeintä on tavata vanhoja tuttuja asiantuntijoita ja luoda uusia verkostoja eri maanosissa toimiviin kumppaniyrityksiin. Praxity- verkostoon kuuluu yhtiöitä yli 120 maasta ja näistä maista arviolta noin puolet olivat edustettuna konferenssissa. Pystymme verkostomme kautta auttamaan laaja-alaisesti asiakkaitamme, jotka haluavat tehdä liiketoimintaa ulkomailla. Lisäksi avustamme Praxity-verkostoon kuuluvia yhtiöitä, joiden asiakkaat haluavat laajentua Suomeen. Seminaarissa on helppo tutustua ja jakaa ajatuksia asiantuntijoiden kanssa seminaarin aikana, illallisten ja muun vapaan iltaohjelman merkeissä. Onnistunut asiantuntijayhteistyö perustuu aina luottamukseen, jonka pohjana toimii keskustelut näissä konferensseissa.

Vuoden 2023 ohjelma sisälsi kaikille n. 200 osallistujalle tarkoitettujen luentojen lisäksi kohdennettuja kokoontumisia maanosittain ja liiketoiminta-alueittain. Praxityllä on erilaisia työryhmiä eri liiketoiminta-alueille, kuten tilintarkastukselle, veroasioille, kestävyysraportoinnille (ESG) ja yritysjärjestelyille (M&A). Työryhmät kokoontuvat aina vuosittain konferenssin yhteydessä kehittäen verkoston palveluvalmiutta. Ajankohtaisin ja eniten keskustelua herättänyt liiketoiminta-alue oli kestävyysraportointi, koska CSR-direktiivi tekee kestävyysraportoinnin pakolliseksi noin 50 000 yritykselle ympäri Euroopan Unionia vuosista 2024–2028 eteenpäin. Kestävyysraportoinnin varmennus- ja asiantuntijapalveluille on tulevaisuudessa kasvava kysyntä ja tähän valmistautumista käytiin useaan otteeseen läpi myös konferenssin aikana.
Muista ajankohtaisista aiheista esillä olivat mm. tekoälyn käyttöönoton mahdollisuudet ja uhkakuvat, sekä rohkaiseminen kansainvälisen yhteistyön lisäämiseen. Kansainvälisestä yhteistyöstä hyvä esimerkki on henkilöstön komennukset toisiin maihin. Henkilöstön lyhyistä komennuksista voisi olla hyötyä kiirekausien tasaamisessa eri puolilla maailmaa. Keskustelun aiheena oli myös Net Promoter Scoren (NPS) käyttäminen asiakaspalautteiden keräämisessä. Tuokolla olemme käyttäneet NPS:ää asiakaspalautteen tukena jo useita vuosia ja seuraamme palveluidemme asiakaskokemusta aktiivisesti.
Iltaohjelmissa tutustuttiin paikalliseen kulttuuriin, ruokaan ja juomaan. Paikallista kulttuuria esiteltiin esimerkiksi tanssiesitysten ja gladiaattoriasusteiden avulla. Samalla ihmeteltiin roomalaista liikennettä, joka on kuin kaaoksen tanssi, jossa autot, mopot ja skootterit näyttävät sekoittuvan ilman sääntöjä tai järjestystä. Silti se toimii hämmästyttävän sulavasti, vaikka liikennettä ja ihmisiä suomalaiseen silmään valtavasti onkin.