Yleinen arvonlisäverokanta nousee 25,5 prosenttiin
Lain voimaantulo
Arvonlisäveron yleinen verokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024 alkaen. Lainmuutoksen alkamisajankohta, nopea aikataulu ja muutoksen ajoittuminen kesälomakauden loppuun asettavat haasteita yrityksille, joille jää varsin lyhyt aika valmistautua muutokseen. Muutos tulee vaikuttamaan muun muassa arvonlisäverojen ajalliseen kohdistamiseen ennen ja jälkeen syyskuun alkua. Verokannan muutos tulee ottaa huomioon myös tuotteiden hinnoittelussa. Oma lukunsa ovat eri it-järjestelmien vaatimat päivitykset ja muutokset. Kaikki edellä mainittu tulee aiheuttamaan lisätyötä ja edellyttää tarkkaivaisuuta taloushallinnossa ja arvonlisäveron käsittelyssä.
Lain jokseenkin pelkistetyn siirtymäsäännöksen mukaan lakia sovelletaan, kun veron suorittamisvelvollisuus syntyy lain tultua voimaan. Lain voimaantulo ajoittuu keskelle kalenterivuotta ja kolmannen neljänneskalenterivuoden ilmoitusjakson keskelle, vaikka elinkeinoelämä ja muut sidosryhmät toivoivat lain voimaantulon myöhentämistä. Syyskuun alkuun ajoittuva voimantulo tulee todennäköisesti aiheuttamaan tulkintaerimielisyyksiä ainakin omaan käyttöön ottamisen, kiinteistöinvestointien tarkistusvelvollisuuden ja oikaisuerien verokantojen määräytymisessä. Yritysten on tästä syystä hyvä jo etukäteen varautua esittämään näyttöä em. erien ajalliseen kohdentumiseen.
Oikea verokanta
Oikean verokannan ja ajallisen kohdistamisen määräytymisen selvittämiseksi on kiinnitettävä huomio veron suorittamisvelvollisuuden syntymisen ajankohtaan. Tätä selvitystä helpottamaan voidaan esittää joitain pääsääntöjä, jotka helpottavat muutoksesta johtuvaa lain oikeaa tulkintaa:
- Tavaran myynnin arvonlisävero kohdistetaan yleensä sille verokaudelle, jonka aikana tavara on toimitettu eli luovutettu ostajan haltuun.
- Osamaksukaupassa arvonlisäveron suorittamisvelvollisuus syntyy, kun tavara luovutetaan ostajalle.
- Palvelun myynnin arvonlisävero kohdistetaan sille verokaudelle, jonka aikana palvelu on suoritettu.
- Jatkuvana suorituksena myyty tavara tai palvelu katsotaan toimitetuksi tai suoritetuksi kunkin suoritukseen liittyvän tilitysjakson päättyessä.
- Ennakkomaksu kohdistetaan sille verokaudelle, jonka aikana ennakkomaksu on maksettu ja verokanta määräytyy pääsääntöisesti tämän ajankohdan mukaan. Poikkeuksena yhteisöhankinnasta maksettu ennakkomaksu, jolla ei ole vaikutusta ajalliseen kohdistamiseen.
- Yhteisöhankinta kohdistetaan sitä kuukautta seuraavalle kalenterikuukaudelle, jonka aikana hankinta on tehty eli tavara on vastaanotettu. Jos ostajalle kuitenkin annetaan hankinnasta lopullinen lasku toimituskuukauden aikana, yhteisöhankinta kohdistetaan toimituskuukaudelle.
- Maahantuonnista maksettava arvonlisävero kohdistetaan sille kalenterikuukaudelle, jonka aikana tullauspäätös on annettu.
- Annettuihin alennuksiin, luottotappioihin ja muihin oikaisueriin sovelletaan sitä verokantaa, joka oli voimassa, kun tavara toimitettiin tai palvelu suoritettiin.
- Jälkikäteen annetut tavaroihin ja palveluihin kohdistuvat vuosi- tai kausialennukset sekä muut vastaavat erät voidaan jakaa eri verokantojen mukaisiin osiin ajan kulumiseen perusteella.
Veron suorittamisvelvollisuus ei kuitenkaan määritä sitä, mille verokaudelle arvonlisävero ilmoitetaan. Ajallisen kohdistamisen säännösten perusteella on mahdollista, että 24 %:n myyntiä on ilmoitettava esimerkiksi syyskuulle 2024 ja toisaalta 25,5 %:n myyntiä elokuulle 2024. Edellä mainitut tilanteet liittyvät verovelvollisiin, jotka soveltavat myynteihinsä laskutus- tai maksuperustetta. Tavaran toimitus tai palvelun suorittaminen määräävät oikean verokannan näissäkin tilanteissa.
Ilmoittaminen
Kaikki yleisen verokannan mukainen arvonlisävero ilmoitetaan yleisen verokannan myynnin kohdassa riippumatta siitä, mikä verokanta, 24 %:a vai 25,5 %:a, lomakkeeseen on merkitty ja kumman verokannan mukaista veroa ilmoitetaan. Päivitetty paperilomake on saatavilla vasta 1.1.2025 alkaen.
Mitä muuta pitää huomioida
Arvonlisäverokannan muutos voi aiheuttaa myös tarvetta päivittää ja selkeyttää sopimuksia ja muita asiakirjoja, koska usein arvonlisäveron määrä on merkitty asiakirjoihin prosenttilukuna.
Kuluttajakauppaa harjoittavien yritysten hyvä käydä läpi markkinointimateriaalinsa ja muu viestintänsä, jos verokannan muutos on tarkoitus edes osittain siirtää myyntihintoihin.
Eteen saattaa tulla myös tilanteita, joissa ostolaskuun on merkitty ja laskettu väärän prosenttiluvun mukainen arvonlisävero esimerkiksi myyjäyrityksen laskutusohjelmiston päivityksen viivästymisen johdosta. Näissä tilanteissa on varminta pyytää myyjältä uusi lasku, jossa veron määrä on laskettu ja ilmoitettu oikein.